حضور قلب در نماز
...کجایند مردان بی ادعا
اینترنت که به وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود، ما هم میتوانیم از آن استفاده بکنیم یعنی یک راه دو طرفه است. اگر دشمن می تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت ها و تازه های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می توانیم استفاده کنیم.از همان شیوه هایی که ضلالت منتشر می کنند، ما استفاده می کنیم و هدایت را منتشر می کنیم. امام خامنه ای (مد ظله العالی) درباره ی ما سرباز ولی امر هستیم؛ در فضای مجازی و خارج از آن. ناصحان رحل خود بر جای دیگری بیفکنند! سر ما و قدم اوست که وصی امام عشق است و نایب امام زمان (عج). برای یاری دین خدا به بدر و احد و حنین و صفین و کربلا و این آخری، جبهه روح خدا، نرسیدیم اما اکنون بسیجی خاکسار امام خامنه‌ای (روحی فداه) هستیم. قلم بخواهد، قلم می‌زنیم؛ شمشیر بخواهد، شمشیر. سکوت بخواهد مطیعیم؛ فریاد بخواهد، مطیع. سوز جانبازی برای آرمان اسلام و انقلاب اسلامی را سالهاست که در سینه پرورانده‌ایم و علم کامل داریم که برای پایداری انقلاب اسلامی بسوی کربلای خود رهسپار خواهیم شد. از دنیا هیچ نمی‌خواهیم جز اینکه به پر و پای ما نپیچد؛ حزب الله در میان دنیاداران با همان مشکلی روبروست که هزار و چهارصد سال است اولیای خدا با آن روبرو هستند. دیگر اینکه سید شهیدان اهل قلم فرمود: هر کس می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند.

مطالب وبلاگ را چگونه ارزیابی میکنید؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 298
تعداد نظرات : 86
تعداد آنلاین : 1


آمار مطالب

کل مطالب : 298
کل نظرات : 86

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :
حضور قلب در نماز
 

آیت الله مصباح یزدی :
راه کسب حضور قلب، تمرین و ممارست و درک حضور خداست: اینکه انسان پیوسته خود را در محضر خدا و مأنوس با او بیابد، چرا که اگر کسی با خدا انس گرفت، هرگز از سخن گفتن با او و شنیدن کلام او خسته نمی شود؛ چون عاشق هر چه بیشتر با معشوق خود باشد و با او سخن گوید تشنه تر می گردد.
اینکه ما در انجام عبادت ها، زود خسته می شویم و با عجله نمازمان را می خوانیم و به دنبال کارمان می رویم و اگر نماز به درازا انجامید، نه تنها لذتی احساس نمی کنیم، بلکه احساس می کنیم در قفس گرفتار شده ایم؛ به این دلیل است که درک نمی کنیم در برابر چه کسی قرار گرفته ایم و با چه کسی حرف می زنیم! ممکن است با علم حصولی، مقام بندگی و جایگاه والای خداوند را بشناسیم و پی به عظمت او ببریم؛ ولی این مفاهیم ذهنی در دل ما اثر نکرده است و باعث ارتباط حقیقی با خدا نمی گردد. آنچه موجب ارتباط حقیقی و واقعی با خدا می گردد، حضور قلب به هنگام عبادت است. عبادت هایی که ما موفق به انجام آن می شویم، تنها موجب اسقاط تکلیف می گردد و آن بهره ای که باید ببریم، نمی بریم؛ چون عبادت هایمان روح ندارد و بدون حضور قلب انجام می گیرد. اشتغال به امور دنیوی مانع از انس دل با خدا و حضور قلب می شود و این مشکلی است که ما با آن مواجه ایم.
پیوسته سؤال می شود که برای تحصیل حضور قلب در نماز چه باید کرد؟ تحصیل حضور قلب به تمرین و ریاضت نیاز دارد. در ابتدا انسان باید در گوشه ای خلوت بنشیند و به این نکته بیندیشد که خدا او را می بیند. برخی از اساتید اخلاق توصیه می کردند که باید در این تمرین از جنبه های تخیّلی سود جست: به این معنا که
اگر در اتاقی نشسته اید و یا در محل خلوتی بسر می برید، فرض کنید شخصی پنهانی مواظب رفتار شماست و شما او را نمی بینید. آیا رفتارتان هنگامی که شخصی مواظب شماست، با آنگاه که کسی مواظب شما نیست، یکسان است؟ بخصوص اگر آن شخص یک فرد عادی نباشد و شما بدو اهمیت می دهید و سرنوشت خود را در دست او می بینید. مایلید در نزد او عزیز باشید و او شما را دوست بدارد. آیا در این صورت می توانید بکلی از او غافل گشته، به امر دیگری مشغول گردید؟
اگر انسان سعی کند با تمرین، این نکته را برای خود مجسم سازد که در حضور خداست و خدا به او نگاه می کند و اگر او خدا را نمی بیند، خدا او را می بیند، رفته رفته، در عبادتش حضور قلب پیدا کرده و آن عبادت دارای روح می گردد. آن عبادت تنها موجب اسقاط تکلیف نمی شود، بلکه موجب ترقی و تعالی معنوی او و قرب به خدا می گردد. بدون شک فرموده حضرت علی(علیه السلام) شاهدی بر این مطلب است:
اِتَّقُوا مَعاصِیَ اللّهِ فیِ الْخَلَواتِ فَاِنَّ الشّاهِدَ هُوَالْحاکِمُ
از انجام معصیت در محلهای خلوت بپرهیزید، زیرا کسی که شاهد اعمال شماست، زمام داوری نیز به دست اوست.
منبع : کتاب ره توشه آیت الله مصباح
mesbahyazdi.ir/node/3897 



تعداد بازدید از این مطلب: 415
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود