نماز جمعه جایی برای کودکان هست؟ نیست؟..
...کجایند مردان بی ادعا
اینترنت که به وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود، ما هم میتوانیم از آن استفاده بکنیم یعنی یک راه دو طرفه است. اگر دشمن می تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت ها و تازه های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می توانیم استفاده کنیم.از همان شیوه هایی که ضلالت منتشر می کنند، ما استفاده می کنیم و هدایت را منتشر می کنیم. امام خامنه ای (مد ظله العالی) درباره ی ما سرباز ولی امر هستیم؛ در فضای مجازی و خارج از آن. ناصحان رحل خود بر جای دیگری بیفکنند! سر ما و قدم اوست که وصی امام عشق است و نایب امام زمان (عج). برای یاری دین خدا به بدر و احد و حنین و صفین و کربلا و این آخری، جبهه روح خدا، نرسیدیم اما اکنون بسیجی خاکسار امام خامنه‌ای (روحی فداه) هستیم. قلم بخواهد، قلم می‌زنیم؛ شمشیر بخواهد، شمشیر. سکوت بخواهد مطیعیم؛ فریاد بخواهد، مطیع. سوز جانبازی برای آرمان اسلام و انقلاب اسلامی را سالهاست که در سینه پرورانده‌ایم و علم کامل داریم که برای پایداری انقلاب اسلامی بسوی کربلای خود رهسپار خواهیم شد. از دنیا هیچ نمی‌خواهیم جز اینکه به پر و پای ما نپیچد؛ حزب الله در میان دنیاداران با همان مشکلی روبروست که هزار و چهارصد سال است اولیای خدا با آن روبرو هستند. دیگر اینکه سید شهیدان اهل قلم فرمود: هر کس می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند.

مطالب وبلاگ را چگونه ارزیابی میکنید؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 200
بازدید ماه : 1435
بازدید کل : 51896
تعداد مطالب : 298
تعداد نظرات : 86
تعداد آنلاین : 1


آمار مطالب

کل مطالب : 298
کل نظرات : 86

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2
باردید دیروز : 1
بازدید هفته : 200
بازدید ماه : 1435
بازدید سال : 3799
بازدید کلی : 51896
نماز جمعه جایی برای کودکان هست؟ نیست؟..

بدون شک اگر این مراسمات انجام گیرد این کودک و نوجوان با آن خاطر خوب در ذهن در جوانی و بزرگسالی در این مکان‌ها حضور پیدا خواهد کرد. شما فرض کنید در صدا و سیما و در بیلبردها شهر تبلیغ شود که در روز جهانی کودک مراسم بزرگ و باشکوهی در روز جمعه در دانشگاه تهران ودر محل برگزاری نماز جمعه برگزار شود و ازهمه پدران ومادران بخواهند که همراه با فرزندان خود در این مراسم حضور پیدا کنند و بعداز آن اجرای سرودهای با نشاط وانقلابی، برگزاری مسابقات متنوع اجرای نمایش و دادن هدیه‌های فرهنگی و مذهبی به کودکان مراسم را به پایان برسانند.

 از طرفی دیگر این کودکانی که به همراه پدر و مادرهای خود  که شاید آنها هم اولین بار است در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند و نماز جمعه را می‌خوانند، با شادی و خاطره خوب نماز جمعه را ترک می‌کنند و شاید هفته‌های آینده هم از والدین خود بخواهند که آنها را به نماز جمعه ببرند و این ارتباط گیری با نوجوان هر هفته ادامه پیدا کند، این می‌شود که این نوجوانان وقتی از محیط نماز جمعه خاطره خوبی داشته باشند وبرنامه‌های فرهنگی ورزشی و تفریحی را مشاهده می‌کند، در ایام جوانی هم حضور مستمر پیدا خواهند کرد.

 شاید برخی افراد متعصب از این اقدام ناراحت شوند و بگویند نماز جمعه که کار این قرتی بازیها نیست! در حالیکه هر عقل سلیمی این را میداند که صحبت کردن برای پیرمردان و یا افراد میانسال چندان کارگشا نیست چرا که خمیر مسیر زمدگی آنها سفت و غیر قابل انعطاف شده  است در نتیجه  بهترین سرمایه گزاری بر روی کودک و نوجوانی است که شخصیت او در حال شکل گیری میباشد.

نمی‌دانم این طرح وهزاران طرح دیگر برای مسئولین ستاد نماز جمعه تا چه میزان اهمیت دارد شاید ناراحتی چند پیرمرد متعصب در نماز جمعه را به ناراحتی دل رهبر از حضور کمرنگ جوانان ترجیح دهیم

از مسئولین ستاد نماز جمعه چند سوال میپرسیم:

۱- نماز جمعه تنها برای پیرمردان برگزار میشود؟

۲-چرا جوانان و نوجوانانی که در مراسم مذهبی حضور بسیار با شکوه دارند در نماز جمعه حضور پیدا نمیکنند؟

۳- برگزاری مراسمی در روز جهانی کودک مگر چقدر هزینه دارد؟

۴-چه راهکارهایی را برای جذب کردن فضصای نماز جمعه برای کودکان تدارک دیده اید؟

۵-چرا برخی از ائمه جمعه متانسب با ادبیت جوانان سخن نمیگویند.

۶- تا کی باید شاهد این روند سنتی باشم؟

۷- تا کنون از جوانان خواسته اید تا در اتاق فکر ستاد برگزاری نماز جمعه شرکت کنند.

۸- اصلا اتاق فکری وجود دارد؟

منتظر جوابیه مسولین ستاد نماز جمعه میمانیم...

 ....................

در پایان با چند توصیه از رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسولین ستائ اقامه نماز جمعهاین مطلب را به پایان می‌رسانیم:

* امام جمعه بايد جواب بدهد كه اگر مردم نمى‏آيند، چرا نمى‏آيند؟

اگر امام جمعه طورى عمل بكند، يا طورى حرف بزند، يا نرسيدن به كار را به‏گونه‏يى از خودش نشان بدهد كه در اين‏جايى كه بايد محور و مركز باشد، مردمِ كمى اجتماع بكنند، او مورد سؤال است كه چرا مردم، اين‏جا نيستند؟ امام جمعه نبايد بيايد شكايت كند كه مردم نمى‏آيند. امام جمعه بايد جواب بدهد كه اگر مردم نمى‏آيند، چرا نمى‏آيند؟

البته خيلى راحت است كه ما تقصير را به گردن امرى خارج از محدوده‏ى كار خودمان بيندازيم و بگوييم: چون مردم كمبود دارند، گوشت نيست، تخم‏مرغ نيست، به نماز جمعه نمى‏آيند. اين، كار خيلى راحت و جواب آسانى است؛ اما جواب غيرصحيحى است و هيچ مستدل نيست. مردم در موارد خاصى كه همين تخم‏مرغ هم كم است، سبزى خوردن هم گران است، مى‏بينيد كه با انگيزه مى‏آيند. در همان‏جا، اگر شما يك منبرىِ معروفِ جذابى را دعوت كرديد، مى‏بينيد همان مردمى كه به‏خاطر كمبود تخم‏مرغ و ساير كالاها، به نماز ما نمى‏آمدند، حالا براى اين منبرى آمده‏اند. چه شد؟ اين آقا، با خودش تخم‏مرغ يا سبزى ارزان آورده بود؟! پس مسأله، جاى ديگر است.

وظيفه‏ى جمع كردن مردم، به عهده‏ى منِ امام جمعه است. بايد ببينم چه‏طورى مى‏شود مردم را در اين‏جا جمع كرد. البته نه جمع‏كردن با تهديد و تطميع - كه در كار ائمه‏ى جمعه بحمداللَّه وجود ندارد - بلكه جمع كردن از روى جذب، انجذاب، با مطلب خوب، با عمل خوب و با نفس گرمى كه از معنويت و تقوا برمى‏خيزد. 7/3/1369

 

* منبرهاى جمعه را بايستى پُرجاذبه كرد

.آقايان! بايد روى اين مسأله فكر كرد. توقع و خواهش من اين است كه آقايان در اين جلسات روى اين مسأله فكر كنند كه چه عواملى را براى اين قضيه مى‏شود به كار گرفت؛ از چه شيوه‏ى بيانى بايد استفاده كرد و از چگونه مطلبى براى جذب و جاذبه بايد بهره برد. ممكن است بعضى ابتكار لازم در شناختن بيان صحيح نداشته باشند؛ بسيار خوب، بنشينيم ترتيبى بدهيم كه آنچه بايد گفته بشود، با بهترين بيان در مجموعه‏يى تدوين گردد و در اختيار همه گذاشته شود.

اين طرق را بايد انتخاب كرد: منبرهاى جمعه را بايستى پُرجاذبه كرد و جوانان را به آن جذب نمود. از چيزهايى كه منفّر طباع سالم است، بايستى پرهيز كرد. از چيزهايى كه ايمانها را از روحانى سلب مى‏كند، بايستى اجتناب كرد. يكى از وظايف عمده‏ى روحانيت، عبارت از اين است كه اين ايمانها را حفظ كند؛ چون ايمان به روحانيت، همواره ملازم با ايمان به اصل دين بوده است. كمتر كسانى بوده‏اند كه روحانيت را قبول نداشته باشند، اما يك اعتقاد درست و حسابى به اصل دين داشته باشند. بعضى ادعا كرده‏اند، ولى ما كمتر يافته‏ايم. مردم دين را از اين طريق فهميده‏اند. ايمان مردم به دين، بايد همراه با ايمانشان به همين مجموعه باشد.25/06/70

بنابراين اينجا، هم پايگاه معنويت است، هم پايگاه مقاومت. قدر اين نماز را، هم آحاد مردم بدانند، هم بخصوص جوانهاى عزيزمان بدانند، و هم آقايان ائمه‌ى جمعه‌ى محترم در سراسر كشور بدانند؛ آنها هم قدر اين نماز را بدانند؛ اين يك منبرى است كه نظير آن ديگر وجود ندارد. كارى كنند كه جاذبه‌ى نماز جمعه، جوانها و دلهاى پاكيزه و مشتاق را به اين سمت بكشاند و اين كانون روز به‌روز گرمتر شود.23/06/86 خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران‌


تعداد بازدید از این مطلب: 516
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود